درباره وبلاگ




مدیر وبلاگ : محمدباقر ساجدی
پیوندهای روزانه
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
نبرد اراده ها
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM

مجلس و دولت مدت زمانی است که طرحی موسوم به “عفاف و حجاب” را در دست بررسی دارند.

 

طرحی که اگر به صورت دقیق مورد کنکاش واقع نشده و به ابعاد مختلف اجتماعی، سیاسی و فرهنگی آن توجه نشود می تواند اثرات مهلک و ناگواری بر روند حرکتی جامعه در طی سال ها و دهه های آتی داشته و هزینه های جبران ناپذیر سنگینی را بر کشور تحمیل کند.

 

 

فرهنگ سازی کلیشه ای!

همگان واقف اند که برای آغاز و سپس موفقیت در اجرای هر برنامه ای نیاز به یک رویکرد “فرهنگ سازی و ایجاد مطالبه عمومی” وجود دارد که متاسفاته در عمده طرح هایی که تا به حال در سطح اجتماعی اجرایی شده دیده نمی شود.

 

حاکم شدن نگاه های سطحی عارضه ایست که بر بسیاری از اقدامات موسوم به ” فرهنگی” تاثیر گذاشته که این امر حاکی از عدم ایجاد مطالبه عمومی در بین مردم است که برای مثال می توان به طرح های شکست خورده گشت ارشاد، جمع آوری ماهواره ها، افزایش جمعیت و…. اشاره کرد.

 

یکی از این دست طرح های در دست بررسی در میان ساختارهای تصمیم گیر کشور طرح موسوم به عفاف و حجاب  است که با یک نگاه گذرا می توان موانع موجود در طرح های گذشته را در این طرح نیز مشاهده کرد.

 

ححح

هنجارهایی در قامت یک جرم ساده!

یکی از مشکلات این طرح، کاستن ارزش حجاب در اندازه یک تخلف راهنمایی و رانندگی است به طوری که در طرح پیشنهادی عفاف و حجاب چنین آمده است: «در صورتی که در داخل وسیله نقلیه سرنشینان آن روزه خواری، کشف حجاب، مزاحمت برای نوامیس انجام دهند، راننده متخلف بوده و ۱۰ نمره منفی به همراه یک میلیون ریال جریمه باید پرداخت کنند.»

 

از جمله دیگر ایرادات این طرح در ماده اول آن است که در صورت کشف حجاب در ماشین راننده متخلف شناخته می شود و هیچ تنبیهی برای سرنشینانی که چنین اقدامی را انجام دهند در نظر گرفته نشده است.

 

همچنین علی رغم اینکه در ماده نخست آمده است که با تکرار تخلفات، ۷۲ ساعت بازداشت برای خاطیان در نظر گرفته شده، اما همگان می دانند که بازداشت افراد آن هم بدین شکل عملا غیرممکن است و فقط به صورت تئوری در قانون خواهد بود و نه نیروی انتظامی و نه قوه قضائیه در شرایطی نیستند که بر تعداد بازداشتی ها اضافه نمایند.

 

خخ

خطر باز شدن شکاف های اجتماعی

طی پژوهشی که شورای فرهنگ عمومی در سال ۱۳۹۱ انجام داده است ۷۱ درصد تردد کنندگان زن در خیابان های تهران در وضعیت آسیب زا در حوزه حجاب بوده اند (آسیب زا به کسی اطلاق می شود که نسبت به پوشش و آرایش بی تفاوت اند و هنجارها را رعایت نمی کنند).

مشخص نیست که اگر این طرح اجرایی گردد تکلیف این درصد بالای زنان به اصطلاح آسیب زاد خصوصا در شهر تهران چه می شود؟ و آیا حاکمیت بنای برخورد با ۷۱ درصد از زنان را خواهد داشت؟

 

از سوی دیگر پیش بینی می شود با اجرای این طرح گسست بین حاکمیت و مردم افزایش یابد و با توجه به اینکه این طرح به جای ایجاد هنجار به سراغ جرم انگاری رفته است با مقاومت مردمی مواجه خواهد شد.

 

این نوع جرم انگاری می تواند تبعات مختلفی را در پی داشته باشد چرا که طی سالیان متمادی برای تک تک افراد جامعه فرآیند جامعه پذیری صورت گرفته و اولین واکنش آنان چیزی جز مقاومت در برابر این قانون نخواهد بود.

 

 

حححح

تنش های احتمالی

همانطور که مرکز پژوهش های مجلس نیز گفته است، صیانت از عفاف و حجاب جرم انگاری جدیدی در موضوع انجام نداده و به جای آن تلاش کرده است تا جرم انگاری های گذشته را تشدید تر نماید و این یعنی نادیده گرفتن صبغه فرهنگی کارها و شکستی دیگر در حوزه عفاف و حجاب.

 

به نظر می رسد نمایندگان ملت در مجلس به جای تشدید جرم انگاری در بحث حجاب و عفاف که بی شک با مقاومت مردمی همراه خواهد بود و شاید مشکلی با ابعادی فراتر از بحث اسیدپاشی در اصفهان برای کشور ایجاد نماید باید به بحث اقناعی و ایجابی بپردازند.

 

نمایندگان بایستی به جای اتخاذ رویکرد انتظامی، به ابعاد فرهنگی آن توجه کنند چرا که فارغ از مشکلات ذکر شده این طرح می تواند باعث تنش آفرینی در جامعه گردد و برای بسیاری از مردم چهره تنفر آمیزی از حجاب ایجاد کند.

پی نوشت: این یادداشت توسط بنده برای سایت خبری تحلیلی دیلک نوشته شده است.(http://dileknews.ir/?p=5649)






نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


 
   
   
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic