درباره وبلاگ




مدیر وبلاگ : محمدباقر ساجدی
پیوندهای روزانه
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
نبرد اراده ها
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM
سه شنبه 21 مرداد 1393 :: نویسنده : محمدباقر ساجدی
مطلب زیر که از حقیر مشاهده میفرمایید در خبر گزاری نوپا و جدید ائل پرس وهمچنین اهراب نیوز منتشر شده است
http://www.ahrabnews.com/vdch6znz.23nqzdftt2.html
http://elpress.ir/news/15479

{شما نهضت برای شکم نکردید، شما نهضت برای اتاق وحیاط نکردید.شما آرزوی شهادت نمی کنید که برسید به یک مثلا فرش ونوایی. این حال را که حالی الهی است حفظ کنید و مادامی که این حفظ شود شما پیروز هستید(خمینی روح الله۱۴/۳/۵۹)}
{مبنای این انقلاب ارزش های دینی واخلاقی ومعنوی بود( امام سید علی۲۰/۱۱/۶۸)}
وقتی قلم را به دست گرفتم تا از انقلاب و آسیب شناسی هایش بنویسم؛ گفتم شاید بهتر باشد اول از همه از دید رهبران این انقلاب برای یک فرد مشخص شود که برای چه انقلاب شده، برای چه ۸  سال جنگ شده و برای چه این همه فشار را تحمل می کنیم.
آری به راستی مردم مسلمان ایران از سالها قبل از۵۷ دغدغه ای داشتند و نگران این بودند که چرا حاکمانشان آنطور که دین گفته عمل نمیکنند و خبری از اداره حکومت برمبنای اسلام نیست و مسئولانش چیزی از فلسفه سیاسی اسلام نمی فهمند و این نگرانی ها با آنها بود تا اینکه بالاخره در سال ۵۷ زمینه را مساعد تغییر و تحول اساسی دیدند و کار را تمام کردند تا حکومتی داشته باشند بر مبنای آنچه که دینشان گفته چرا که فلسفه سیاسی اسلام می گوید باید مقابل زورگو مقاومت کنی و از حقت کوتاه نیایی، فلسفه سیاسی اسلام می گوید نباید بله قربان گوی دشمنان خدا و دین خدا باشی، میگوید باید بر پایه خدا محوری استوار باشی نه فرد محوری و...
وقتی این ها جمع می شوند واژه ای به نام مشروعیت ظهور می کند یعنی همان چیزی که ائمه ما برای آن قیام کردند یا به خاطر آن حکومت حاکمان وقت را زیر سئوال بردند.
همه بحث انقلاب اسلامی ودشمنانش از همین جا شروع شد. جایی که غرب ، اومانیسم را سرلوحه کار خود قرار داده وخداوند را موکول به مناجات شنبه ویکشنبه در کلیسا کرده و عملا به حاشیه رانده و چیزی به نام مشروعیت را متوجه نیست وآن را معادل و زیر مجموعه مقبولیت فرض می کند.
غافل از اینکه در اسلام مقبولیت زیر مجموعه مشروعیت است. مشروعیت یعنی آنچه که از طرف خدا و با احتساب خطوط قرمز دین به وجود بیاید و مقبولیت یعنی آنچه که مورد نظر مردم و اتفاق آرای مردم باشد و جمع این می شود همان بحث مردم سالاری دینی (که رهبری بارها فرمودند در کشور ما وجود دارد و اتفاقا باید در جامعه اسلامی هم همین باشد) و تفاوت قابل ملاحظه ای با دموکراسی غربی  دارد. همه بحث انقلابیون  همین مشروعیت  بود و برای آن قیام کردند. {اتفاقا نظریه خمینی روح ا... هم این بود که احکام خدا تعطیل بردار نیست ودر هیچ شرایطی حتی عصر غیبت نمیتوان از اجرای احکام الهی چشم پوشید (کاشف الغطاءص۲۹و۳۰)}
منتها دشمنان این ملت از همان ابتدا تحلیل های غلط از این مردم و حکومتش داشتند وبر همین تحلیل ها وداده های غلط بود که نتیجه گیری میکردند این انقلاب تا چند ماه آینده ساقط میشود چون به درک واژه ای بنام مشروعیت دست پیدا نکرده بودند و اصلا نمیدانستند که وقتی بحث مشروعیت پیش می آید این مردم جانشان را هم میدهند تا مشکلی برای کشور پیش نیاید.
یکی از همین تحلیل های غلط را میشل فوکو انجام داد، وی که در سال۵۸ هم به ایران آمد چند مقاله درباره ایران نوشت، به نام (ایرانی ها چه رویایی در سر دارند؟؟) و در روزنامه کوره ره دلاسرا ایتالیا چاپ شد و تمام حرفش این بود که انقلاب ایران اولین انقلاب پست مدرن دنیاست، منتها غافل بود از اینکه ایرانیها هنوز به مدرنیته نرسیده اند پس چطور انقلاب پست مدرن انجام میدهند؟ کم نبودند تحلیل های غلطی که تئوریسین های مکاتب گوناگون دادند وهمه آنها بر باد هوا شد.
برای بررسی اینکه انقلاب چقدر موفق بوده شاید بهتر باشد به صورت مختصر با چند انقلاب مهم دنیا مقایسه شود. پس از انقلابهای فرانسه ۱۷۸۹،روسیه ۱۹۱۷،چین ۱۹۱۷و۱۹۴۸، اثری از سخنان اول انقلاب نبود به عنوان مثال آرای مردم و آزادی که برای آن در فرانسه انقلاب شد تا چند دهه بعد هنوز به وجود نیامده بود، یا در روسیه به دیکتاتوری سیاه استالین برخورد میکنیم که آنچنان شخصیت های انقلابی را اعدام میکند که مردم لرزه به جانشان می افتد، در چین یا حتی الجزایر هم طوری دیگر. ولی۳ دهه پس از انقلاب ایران را اگر مطالعه کنیم متوجه میشویم که انقلابی که مورد مخالفت دولتهای دنیا بود چگونه امروز به کشوری تبدیل شده که هیچ مسئله ای در منطقه وجهان بدون حضور ایران به نتیجه نمی رسد. ازلحاظ علم، نظامی، خدمت به مردم، مقابله با استکبار و ...
البته نباید منکر شد که ضعف های اساسی در فرهنگ واقتصاد دارد که باید سریع این ضعف ها رفع شود به عنوان مثال هنوز طرح مشخصی در عرصه فرهنگ برای مردم برنامه ریزی نشده است، عده ای زور باتوم را علاج کار فرهنگی میدانند و عده ای دیگر آنچنان عرصه را باز میکنند که بنا به تعریف رهبرانقلاب لگدی به نام آزادی میزنند و رد میشوند، غافل از اینکه باید حد و حدود آزادی را در فرهنگ مشخص کرد.
در عرصه اقتصادی هم تا همین چند وقت پیش هیچ الگوی قابل اعتنایی از سوی متخصصان این عرصه ارائه نمیشد ولی به تازگی با ارائه بحث الگوی اقتصاد مقاومتی به نوعی این عرصه هم از سردرگمی خارج گشته و روزهای خوبی درانتظار این عرصه میباشد.
در پایان باید متذکر شد که برخلاف عده ای محدود از تحلیلگران باید گفت که روزهای خوبی در انتظار این نظام میباشد که به حول و قوه الهی باید از دره های سهمگین دشمنان و خواسته های نفسانی خود(به خصوص مسوولین عزیز) گذشت تا به تمدن نوین اسلامی رسید. امروز جنگ، جنگ تمدن هاست و کشوری که ادعای تمدن نوین اسلامی در جهان دارد برای اولین بار در تاریخ، جمهوری اسلامی ایران است. چرا که باید به لفظ واژه (نوین) در کنار تمدن اسلامی دقت کرد و این بیانگر این است که علی رغم ایجاد تمدن اسلامی در عصر صفویه الگوی مورد نظر جمهوری اسلامی چیزی متفاوت تر از تمدن قبلی خواهد بود.
به امید برافراشته شدن پرچم این تمدن در جهان انشاالله.  






نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


 
   
   
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات